Bra att veta:
När du kommer på iyengaryoga finns det inte något som helst krav att man ska vara vig eller kunna göra avancerade yogaställningar. 
Vi börjar med grunderna som är tex att sträcka på kroppen och att stå stadig på fötterna, att träna på hållningen bla!
Om du har provat annan yoga så tänk på att alla yogaformer är olika, man får prova sig fram, vilken man trivs med.
Välkommen att prova iyengaryoga!


Iyengaryoga
Yogaformen har fått sitt namn efter BKS Iyengar, en av världens främsta yogamästare.
BKS Iyengar var först med att systematiskt använda olika hjälpmedel, till exempel klossar, stolar, bälten och rep. Tack vare hjälpmedlen kan även personer med fysiska begränsningar utföra yogaställningarna på bästa sätt.
Hjälpmedlen gör det också möjligt att stanna längre i positionerna, vilket ger uthållighet och ökar koncentrationsförmågan.

BKS Iyengar menar att för att nå vårt inre måste vi börja utifrån och arbeta oss inåt, gå från det stora till det subtila. För att kunna stilla medvetandet måste vi först stilla kroppen. Därför läggs mycket fokus på att utföra yogaställningarna på ett anatomiskt och fysiologiskt hälsosamt sätt.

Iyengaryoga kännetecknas av att stor vikt ligger på hur asana uförs. Läraren ger noggranna instruktioner för hur att delar av kroppen ska placeras i de olika övningarna.
BKS Iyengar menar att det är i koncentrationensom meditationen så småningom infinner sig.
"Meditation in action" kallar han detta.

Iyengaryogalärare har goda kunskaper i anatomi och fysiologi, och har tränats i att se behoven och förutsättningarna i varje elev.
Under en lektion hjälper läraren eleverna att hitta sitt sätt att utföra övningarna, så att alla kan dra fördelar av yogans hälsoeffekter.

Källa: Iyengaryogaföreningen i Sverige

 

 

Kom och prova själv!

 - en kraftfull yogaform med fokus på att uppnå fysisk och psykisk stabilitet och välbefinnande.

-Du kommer att förbättra kroppshållningen, få större smidighet och styrka

 få ökad kroppsuppfattning, koncentration och närvaro.

 - träningen är systematiskt uppbyggd och tar hänsyn till kroppens anatomi

 - Lärare som är internationellt certifierad och har en tvåårig utbildning

 - passar alla, oavsett ålder och i vilken form du känner dig – pigg,

trött, stel, har värk eller är ur balans.

-Iyengaryoga är också ett bra komplement till annan träning.